מה תלבשו למסע בזמן?

תלבושות לאורך ההיסטוריה

חיפוש

רוב א-לה פרנסז

sign7
Antoine Watteau: Shop sign of the art dealer Gersaint (detail)

דגם קלאסי מן המאה ה-18 המכונה "שמלה צרפתית" (Robe à la française). השמלות האלה מאופיינות בקפלים בגב, המתרחבים לחצאית שופעת. כשהיא לבושה בסגנון הזה יכולה הלובשת להתהדר בעושרהּ, המאפשר לה לקנות כמות כה גדולה של בד יקר. יתרון נוסף הוא המראה האלגנטי וההתנופפות הנאה של הבד בתנועה. הדגם מכונה לפעמים "וואטו" על שם הצייר הצרפתי ז'אן-אנטואן וואטו (Jean-Antoine Watteau), שצייר ורשם נשים לבושות בשמלות האלה (כמו בפרט מהציור המופיע בראש הפוסט).

כאמור, קפלי הגב של השמלה יוצרים בהמשך את החצאית, ואינם תוספת המתחברת אליה בנפרד מאחור. השמלה נלבשת כמו חלוק, ונסגרת מלפנים סביב לבבית, שהיתה בדרך כלל מעוטרת מאוד בסלסולים, רקמה, חרוזים וכיוצא בהם. בתמונות להלן אפשר לראות שמלה שצילמתי במוזיאון קלבינגרוב בגלזגו. הכיתוב שלה בתצוגה מכנה אותה בטעות שמלה אנגלית, ככל הנראה כיוון שנתפרה באנגליה, אבל לפי הדגם הצרפתי. לצדה אפשר לראות גזרת תפירה כולל הוראות של American Duchess, שבאתר שלהן יש גם המלצות על גזרות תפירה נוספות.

באוסף המטרופוליטן מוצגת בין השאר שמלה משנות ה-40 של המאה ה-18, מבד משי מצויר ביד בסגנון אוריינטלי עם המוני שכבות, עיטורים, שנצים, קשרים ופרחים מלאכותיים. הקישוטים בקצות השרוולים תפורים בצורה שמקלה על פרימתם לצורך ניקוי, כדי להקל על התחזוקה של השמלה היקרה.
כמו כל הפריטים מאוסף מוזיאון מטרופוליטן הצילומים באיכות גבוהה, כדאי להיכנס ולהגדיל כדי לראות את הפרטים הקטנים, ולעבור גם לצילומים הנוספים של השמלה.

בציוץ הבא יש צילום נדיר של חלק פנימי של רוב א לה פרנסז:

אם התלהבתם אפשר לקנות שמלה בסגנון במחיר שווה לכל נפש אצילה של כמה אלפי שקלים, למשל בחנות אטסי הזאת. תצטרכו תלבושת הולמת כדי להשתתף בנשף השנתי המפואר בוורסאי.

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

שלא לדבר על הכלב

הגרלה על ספר! פרטים בסוף הפוסט. סיפורי מסע בזמן אני אוהבת עוד מזמן, ואת סדרת "נוסעי הזמן מאוקספורד" של קוני ויליס הכרתי בשנות התשעים של

להמשך קריאה »

תערוכת משכית

במוזיאון ארץ ישראל מוצגת תערוכת "משכית 70/30/10" המוקדשת לבית האופנה הישראלי המיתולוגי (אוצר: שחר אטואן). שם התערוכה מתייחס לשלוש נקודות ציון בתולדות משכית: הקמתה לפני

להמשך קריאה »