מה תלבשו למסע בזמן?

תלבושות לאורך ההיסטוריה

חיפוש

אחוזת דאונטון

sign7

הסדרה הבריטית "אחוזת דאונטון" (Downton Abbey) שודרה החל משנת 2010, וכוללת עד כה 52 פרקים בשש עונות, ועוד סרט קולנוע. יצר אותה התסריטאי ג'וליאן פלוז, שגם כתב את "בלגרביה", שהפכה לסדרה לאחרונה. את בית האחוזה "מגלמת" טירת הייקלייר, שעל תולדותיה אפשר לקרוא בעברית אצל "רודפי הטירות."
אירועי הסדרה נפתחים בשנת 1912 ועוקבים אחרי קורותיהם של בני משפחת קרולי האריסטוקרטית וצוות המשרתים שלהם עד שנות העשרים. באופן טבעי, לתלבושות חלק חשוב בסדרה, והרבה נכתב עליהן. כשהייתי בסקוטלנד מצאתי בדוכן ספרים משומשים שני ספרים נהדרים מאת ג'סיקה פלוז עם שפע של פרטים על הרקע לסדרה והדמויות. קניתי אותם בזול, וכמעט שילמתי עליהם ביוקר כשהגעתי לטיסה הביתה עם מזוודה כבדה מדיי, אבל ברור שלא ויתרתי עליהם.

המשפחה והמשרתים

הספרים מתייחסים לעונות 1-3 ומציגים את דמויות בני המשפחה והמשרתים.

הבגדים המשמשים בסדרה מגיעים מכמה מקורות. חלקם נתפרו במיוחד, לעתים תוך שימוש בחומרים עתיקים שנמצאו בשוקי פשפשים או חנויות עתיקות. מישל דוקרי, המגלמת את ליידי מרי, מספרת על מחוך שנתפר במיוחד עבורה ולכן התאים בדיוק לגזרתה, כיוון שהיא גבוהה מהממוצע. פריטים אחרים מגיעים ממחסני תלבושות, וחלקם הופיעו בהפקות אחרות למסך, לפני או אחרי דאונטון אבי. האתר Recycledmoviecostumes מרכז מקרים כאלה.

התקופה שבמהלכה מתרחשת הסדרה הייתה כזאת של שינויים אדירים בלבוש, בעיקר אצל נשות המעמד הגבוה. תחילתה בתקופה האדוארדיאנית: השמלות ארוכות כמעט עד הרצפה, ומחוכים הם לבוש תחתון מובן מאליו אצל כולן, החל מליידי גרנת'ם ועד לדייזי הקטנטנה במטבח. מלחמת העולם הראשונה מחוללת כמובן שינוי חברתי עצום, המשתקף גם בבגדים. סיביל לובשת מדי אחות רחמניה ואדית עוסקת בעבודות חווה במכנסיים. בהמשך המכפלות מתרוממות גם בשמלות המהודרות ביותר ואפילו אצל הגברים העניבות קצת משתחררות. לחברת ההפקות Crow's eye יש כמה סרטונים המציגים תלבושות בשנים המדוברות.

הבגד האהוב עליי בעונה הראשונה הוא מכנסי ההרמון של סיביל המרדנית. אפשר לראות את ההשראה להם בבגד שיצר מעצב האופנה הנודע צ'רלס וורת' לנשף תחפושות בשנת 1870, ונמצא כיום באוסף מוזיאון מטרופוליטן. סיביל כמובן מעוררת שערוריה כשהיא מופיעה מול בני המשפחה בבגד שמרמז על כך שיש לה שתי רגליים נפרדות זו מזו.

מעצבת התלבושות בעונות הראשונות של הסדרה היתה סוזנה בקסטון, ואחריה היו רוזלינד אבוט, אנה רובינס וקרולין מקול.
בפודקאסט Dressed יש ראיון מעניין עם אנה רובינס (שעיצבה את התלבושות גם לסרט הקולנוע מ-2019), ופרקים נוספים על לבושן של אחיות רחמניות ותלבושות של משרתים גם הם רלוונטיים:

לניתוחים נרחבים של התלבושות:
Frock Flicks
Costume quibbling
עוד תמונות וכתבות:
https://www.townandcountrymag.com/style/fashion-trends/g2835/best-costumes-downton-abbey/
https://www.townandcountrymag.com/leisure/arts-and-culture/a22845455/best-downton-abbey-episodes

פארודיה על דאונטון אבי:

הרגעים הטובים ביותר של הדמות הטובה ביותר, בגילומה של השחקנית הטובה ביותר, מגי סמית:

אהבת את המאמר? אפשר לשתף מכאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם

להתראות אתמול, שלום מחר!

מוזמנים לצפות בהרצאתי מכנס אייקון 2024: סדרת הטלוויזיה “שלום, מחר” (אפּל TV) מתרחשת בעולם מוכר-אך-מוזר: אמריקה של שנות החמישים, אבל עם מכוניות מעופפות ויחידות נופש

להמשך קריאה »

בית קטן בערבה זאת אהבה

פוסט ארוך ובסופו הגרלה! למיטב זכרוני, הפעם הראשונה שחשבתי על מסע בזמן הייתה בעקבות "בית קטן בערבה". סדרת הטלוויזיה ששודרה בערוץ הטלוויזיה היחיד בשנות השמונים.

להמשך קריאה »

זרה – קלייר והפיפטיז

לקראת העונה השלישית של הסדרה "זרה" התייחסה מעצבת התלבושות טרי דרסבך לאחד הצילומים שהתפרסמו – ובהם קלייר לבושה חולצה לבנה וחצאית תכולה. לכאורה מה שקלייר

להמשך קריאה »